Når det kommer til at starte en ny virksomhed eller produkt, kan nogle marketing konsulenter sige, at hvert produkt er passende for en reklame eller eksponering mediekampagne. Det er rigtigt, at en vis grad, men som PR/reklame professionel og tidligere medier person, jeg ville kvalificere sig denne udtalelse ved at sige, at selv om nye produkter ville drage fordel af en massiv reklamekampagne, ikke alle virksomheder eller produkter og deres pladser vil fange den opmærksomhed i medierne.
En række strategisk genererede funktioner eller produkt nævner i magasiner, aviser og radio-TV-kabel viser landsdækkende kan låne stærk troværdighed til et nyt produkt. At “media bullhorn” kan også gøre underværker mod opdrage forbrugerne om dit produkt. Men dit produkt– og det er medierne pitch–har hvad det kræver for at tiltrække medierne til at give dig dækning i deres sider eller på deres radio-og fjernsynsvirksomhed? Som nævnt mange produkter eller virksomheder kan generere en form for reklame og mediernes interesse, men i min erhvervserfaring, typer af produkter og pladser, der egner sig til den bedste medieeksponering omfatter:
hjem/haven produkter
køkken/madlavning/fødevarer
forbrugerelektronik
bil tilbehør
hjem reparation/DIY værktøjer
personlig sundhed/medicinsk/fitness produkter
rekreative og udendørs produkter
eksperter (business, sundhed, teknologi)
Hvis du har en ny eller under-publicized produkt i en af disse kategorier, kunne medierne være en god ven til dig. Men du først har være en ven til medierne. Dit produkt (og pitch) skal have, hvad medierne kalder en “nyheder pind”–der giver dem en logisk og nyhedsinteresse grund at funktionen din produktet i modsætning til de 200 andre media-pladser, der er på deres skriveborde lige nu. Derudover skal du gøre det så nemt som muligt for dem at gøre din historie eller de vil gå videre til en konkurrent pitch og produkt, der er lettere at dække.
Kan du give en media prøve?
Har du kvalitet billeder af produktet?
Hvordan kan produktet købes: i butikkerne, kataloger, online, via telefon?
Kan du arrangere et hurtigt interview om nødvendigt?
Produkter/tjenester, der ikke virkelig egner sig til mediernes interesse eller omtale er ting som:
udviklere af websteder
mobiltelefon/printer cartridge salg
vitamintilskud
forsikring
finansiel planlægning
MLM/downline ordninger
Jeg antyde ikke, at disse typer virksomheder ikke medier værdig. Jeg siger blot, at fra en medieinteresse, redaktionelt synspunkt, der er tusindvis af konkurrerende produkt og virksomheder som disse på markedet og medmindre de tilbyder noget helt unikt, de mangler at “nyheder pind”, der vil tiltrække mediernes opmærksomhed. Hvis du er lancerer, lad os sige, en ny haven værktøj, der er meget lig mange andre haveredskaber på markedet, ikke forventer meget interesse fra medierne i at sammensætte en funktion. Du kan oprette denne nyheder pind ved at besvare et par spørgsmål:
Hvordan adskiller dit produkt fra konkurrerende produkter allerede findes på markedet?
Hvorfor bør medier og efterfølgende forbrugerne være interesseret i dit produkt?
Det giver en løsning til en eksisterende problem for forbrugerne?
Bottom line – en mesterligt vedligeholdt reklamekampagne kan hjælpe forge vidunderligt gensidige, gensidigt fordelagtige forbindelser med medierne. Gensidig, idet medierne konstant har brug for interessante oplysninger at sammensætte deres produkt profiler og business funktioner– og du skal konstant medieeksponering at få ordet. Hvis dit produkt eller din virksomhed kan opfylde de medier standarder nævnt ovenfor, kan du drage stor nytte af nogle solide landsdækkende medieeksponering. At få dit produkt, omtalt i trykte artikler og på TV/radio shows landsdækkende vil hjælpe med at sprede ordet til kunderne – og til en brøkdel af omkostningerne ved en landsdækkende reklamekampagne.